Dziś jest piątek, 27.05.2022, imieniny Jana, Juliusza
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Referat Organizacyjny » Aktualności » Przypominamy o składaniu deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków

Przypominamy o składaniu deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków

Termostat

Od 1 lipca 2021 r. na właścicieli i zarządców budynków spadł nowy obowiązek. Jest to obowiązek złożenia deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Ma on na celu zebranie przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wszystkich danych dotyczących źródeł ciepła i spalania paliw w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych. Każdy budynek, który posiada źródło ciepła lub spalania paliw (piec, kominek, pompa ciepła itp.) o mocy do 1 MW należy zgłosić wypełniając odpowiednią deklarację. Deklarację można złożyć samodzielnie, bez wychodzenia z domu i zajmuje to 2-3 minuty. Żeby to zrobić trzeba posiadać e-dowód, profil zaufany albo podpis elektroniczny. Profil zaufany możesz założyć na dwa proste sposoby, o których pisaliśmy tutaj: https://ro.malanow.pl/aktualnosci/coraz-wiecej-profili-zaufanych.

Aby złożyć deklarację do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków trzeba wejść  na stronę www.zone.gunb.gov.pl i nacisnąć -> „Złóż deklarację”. Po zalogowaniu się wybrać „Dodaj budynek”,  wypełnić odpowiednie pola deklaracji, a następnie ją wysłać.

Złożenie deklaracji przez właściciela jest obowiązkowe. Jeżeli budynek posiada źródło ciepła i spalania paliw zainstalowane przed 1 lipca 2021 r. na złożenie deklaracji jest aż 12 miesięcy. Jeżeli źródło ciepła lub spalania paliw zostało zainstalowane po 1 lipca 2021 r. deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od jego zainstalowania. Niezłożenie deklaracji w terminie jest wykroczeniem, dlatego osoby, które mają problem z dostępem do internetu mogą skorzystać z komputera, który jest udostępniony w CKiBP w Malanowie. Dla tych, którzy mimo wszystko nie mają możliwości złożenia deklaracji elektronicznie ustawodawca przygotował rozwiązanie. Mogą one wypełnioną i podpisaną papierową wersję deklaracji złożyć w urzędzie gminy właściwym dla lokalizacji budynku. Trzeba jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami gmina ma 6 miesięcy na wprowadzenie danych z papierowej deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Dlatego osoby, którym zależy na szybkim ujęciu w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, powinny złożyć deklarację elektronicznie przez stronę www.zone.gunb.gov.pl

zdj. ri/Pixabay.com

ŁK


Galeria zdjęć


Pozostałe aktualności