Dziś jest sobota, 11.10.2025, imieniny Aldony, Emila
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Referat Organizacyjny » Aktualności » Gmina pomoże w pozbyciu się azbestu

Gmina pomoże w pozbyciu się azbestu

Stary dach pokryty eterniotem

Do końca 2032 roku z całej Polski musi zniknąć azbest. Dotychczas z terenu naszej gminy usuniętych zostało ponad 990 ton wyrobów zwierających ten niebezpieczny materiał. Zgodnie z informacjami zawartymi w bazie azbestowej to najlepszy wynik spośród gmin powiatu tureckiego. Niestety do usunięcia pozostaje jeszcze blisko 3,5 tysiąca ton. Trzy lata temu zakończyła się współpraca Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ze Starostwem Powiatowym w Turku, na mocy której mieszkańcy powiatu mogli bezpłatnie oddawać azbest. Wiedząc, jak duży i kosztowny problem stanowi usuwanie azbestu, władze Gminy Malanów rozpoczęły swoje działania.

Aby możliwa była realna pomoc mieszkańcom w pozbyciu się azbestu, w ubiegłym roku zrobiony został pierwszy duży krok. Wynajęta firma wykonała inwentaryzację oraz opracowany został i przyjęty Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Malanów. Teraz przyszedł czas na kolejny krok. Podczas kwietniowej sesji Rady Gminy Malanów podjęta została uchwała o długiej nazwie: w sprawie przyjęcia zasad udzielania, trybu postępowania w sprawie udzielania oraz sposobu rozliczania dotacji celowych na dofinansowanie kosztów zadań inwestycyjnych z zakresu ochrony środowiska, związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest z budżetu Gminy Malanów. Jest to dokument, który pozwoli wspomóc finansowo naszych mieszkańców w pozbywaniu się tego niebezpiecznego materiału. Pomoc będzie realizowana w formie dofinansowania kosztów:

- demontażu azbestu,

- przygotowania do transportu,

- transportu,

- przekazania na składowisko odpadów.

Zgodnie z zapisami uchwały osoby zainteresowane tą pomocą będą mogły otrzymać wsparcie w wysokości do 300 zł/tonę usuniętych wyrobów zawierających azbest, jednak nie więcej niż 1200 zł rocznie. W tegorocznym budżecie na ten cel zaplanowano kwotę 30 000 zł. Osoby zainteresowane otrzymaniem w bieżącym roku dofinansowania muszą w okresie od 31 maja do 15 lipca złożyć w Urzędzie Gminy w Malanowie odpowiedni wniosek (znajdujący się na stronie: https://pok.malanow.pl/wnioski-do-pobrania). Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku z mieszkańcem zostanie zawarta umowa. Umowy będą zawierane wg kolejności prawidłowo złożonych wniosków, aż do wyczerpania pieniędzy przewidzianych na ten cel w budżecie gminy. Na koniec, po przedłożeniu przez mieszkańca rozliczenia, wypłacone zostanie dofinansowanie. Choć zaplanowana w budżecie kwota nie wydaje się bardzo duża, to na uwadze należy mieć zapisy przyjętego w 2010 roku przez Radę Ministrów Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032. Dokument ten wskazuje, że również właściciel nieruchomości, na której znajduje się azbest, powinien współfinansować pozbywanie się tego niebezpiecznego materiału.

Wyroby zawierające azbest, jako materiały niebezpieczne, mogą być oddawane tylko na wyspecjalizowane składowiska. Listę takich składowisk wraz z danymi kontaktowymi do nich można znaleźć na stronie: https://bazaazbestowa.gov.pl/pl/usuwanie-azbestu/skladowiska.

A dlaczego azbest jest tak niebezpieczny pisaliśmy już na naszym portalu: https://rrss.malanow.pl/aktualnosci/azbest-oto-co-powinienes-o-nim-wiedziec

 

ŁN

zdj. kaboompics/Pixabay


Pliki do pobrania


Pozostałe aktualności