Dziś jest czwartek, 16.01.2025, imieniny Marcelego, Włodzimierza
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Referat Organizacyjny » Aktualności » Co oznaczają skróty BEV, HEV, MHEV, PHEV, FCEV na autach

Co oznaczają skróty BEV, HEV, MHEV, PHEV, FCEV na autach

biale auto elektryczne podlaczone do ladowania

Dawniej producenci oferowali wyłącznie auta z silnikami benzynowym lub wysokoprężnymi napędzane benzyną, olejem napędowym lub gazem. Niestety wszystkie wymienione źródła energii ulegną wyczerpaniu. Rozwój technologii umożliwił wprowadzenie aut, które można zasilać z odnawialnych źródeł energii. Mowa tu o hybrydach, autach elektrycznych, a także autach napędzanych wodorem. Nazwy nowoczesnych napędów są długie i trudne do zapamiętania dlatego producenci zaczęli posługiwać się skrótami. Niektóre z nich zostaną objaśnione w tym artykule.

BEV (Battery Electric Vehicle)

Ten skrót oznacza pojazd posiadający wyłącznie napęd elektryczny. Silnik elektryczny jest zasilany przez prąd zgromadzony w baterii, którą można naładować w domu z gniazdka 230V, gniazda siłowego lub skorzystać z publicznej stacji ładowania. Zasięg samochodów w pełni elektrycznych ograniczony jest pojemnością baterii. Jeszcze do niedawna była ona dość mocno niezadowalająca, ale obecnie na rynku dostępne są już samochody elektryczne o zasięgu kilkuset kilometrów. Rosnąca liczba stacji ładowania również przyczynia się do popularyzacji tego rodzaju napędu.

HEV (Hybrid Electric Vehicle)

Kolejny skrót dotyczy auta o napędzie hybrydowym, czyli zarówno spalinowym i elektrycznym. Połączenie tych dwóch napędów może być realizowane w różny sposób:

  • Szeregowe: silnik spalinowy pełni funkcję generatora prądu. Prąd ten jest dostarczany do silnika elektrycznego i dopiero on napędza koła. Jeżeli akumulatory, z których silnik elektryczny pobiera prąd, są naładowane, silnik spalinowy nie pracuje;
  • Równoległy: silnik spalinowy i silnik elektryczny są połączone w taki sposób, że mogą napędzać pojazd równocześnie. Silnik elektryczny pomaga silnikowi spalinowemu podczas przyspieszania, co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa;
  • Szeregowo-równoległy: silnik spalinowy i elektryczny mogą napędzać pojazd zarówno razem, jak i osobno. Ten sposób pracy silników łączy zalety połączenia szeregowego i równoległego.

MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle)

Miękka hybryda jest rozwiązaniem pośrednim pomiędzy autem spalinowym a hybrydą. Konstrukcja miękkiej hybrydy posiada dodatkowe elementy wspierające silnik spalinowy. Podstawę działania takiego układu stanowi niewielki generator elektryczny. Jego zadanie polega na zastępstwie tradycyjnego rozrusznika i alternatora. Dodatkowo auto wyposażone jest w niewielki akumulator. Energia odzyskana podczas hamowania ładuje akumulator, a następnie pobierana jest w trakcie przyspieszania oraz kiedy działa system start-stop. Dzięki temu można zredukować zużycie paliwa w pojeździe.

PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Jest to rodzaj pojazdu, który łączy w sobie cechy pojazdu hybrydowego oraz elektrycznego. PHEV ma dwa główne źródła napędu, tak jak HEV, czyli tradycyjny silnik spalinowy oraz silnik elektryczny. Z tą różnicą, że ten drugi jest tutaj zasilany zewnętrznie. Podobnie jak w przypadku HEV, PHEV korzysta z obu silników w celu dostarczenia napędu, ale różnica polega na tym, że bateria w PHEV może być ładowana z gniazdka. Jest to więc dużo wygodniejsze i bardziej nowoczesne rozwiązanie.

FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles)

Nazwa dotyczy samochodów napędzanych wodorem. Pojazdy te wykorzystują silnik elektryczny, ale pozyskują energię w całkowicie inny sposób. Zamiast ładowania baterii, FCEV przechowuje gaz wodorowy w zbiorniku. Ogniwo paliwowe w FCEV łączy wodór z tlenem z powietrza. Energia powstała w wyniku tej reakcji trafia do silnika elektrycznego, który napędza pojazd, tak samo jak w BEV. W pojazdach z ogniwami paliwowymi podobnie jak w samochodach elektrycznych, nie powstają spaliny. Jedynym produktem ubocznym samochodów na wodór jest woda – produkt spalania wodoru. W przeciwieństwie do samochodów elektrycznych lub hybryd typu plug-in, samochody na wodór nie są ładowane ze źródła energii. W tym przypadku wystarczy zatankowanie wodoru do zbiornika, podobnie jak ma to miejsce w samochodach spalinowych.

Według licznika elektromobilności zamieszczonego na stronie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych w styczniu 2024 r., w Polsce było zarejestrowanych 100 737 samochodów elektrycznych (BEV, PHEV).

MK
Gminny Doradca Klimatyczny

zdj. Pixabay.com/VariousPhotography


Pozostałe aktualności